December 3-án, pénteken nyitották meg hivatalosan az ABBAWORLD kiállítást a győri ETO Parkban. Az elegáns megnyitóünnepségen részt vett többek között Svédország magyarországi nagykövete, Cecilia Björner, az egykori Neoton Família énekesnője, egyben a kiállítás háziasszonya, Csepregi Éva, valamint az X-Faktor már kiesett döntősei, akik két ABBA-slágert is elénekeltek. Ott jártunk mi is, a megnyitó után a kiállítást is megnéztük.

Csepregi Éva mint az ABBA énekese

Óriási havazásban, alaposan fölöltözve indulunk el a budapesti és svéd újságírókat, valamint a Quaestor Zrt. néhány munkatársát Győrbe szállító mikrobuszhoz, a Kongresszusi Központhoz. Hógolyónyi nagyságú pelyhek hullanak az égből reggel kilenc körül, ráadásul erős szembeszél is rontja a helyzetet, igazából síszemüveg kellene a melóhoz. A hidegre való tekintettel jobb híján az ABBAWORLD himnuszát, a Dancing Queent dúdolgatjuk. A buszra kászálódva meg úgy érezzük magunkat, mint egy jó nyári napon Stockholmban.

A Győr felé tartó sztrádán viszont nem esik már a hó, másfél óra alatt magabiztosan hozza a távolságot a sofőr. Végül tizenegyre gördül be a buszunk az ETO Park parkolójába, ahol a pestinél jóval enyhébb havazás fogadja az X-Faktorosok szinte velünk egy pillanatban befutó buszát, melynek ajtajában sorban föltűnnek az ismerős arcok: Mimi és Gergő, Domokos Fanni, a Nyári lányok, Szabó Mariann, a Non-Stop, Shodeinde Dorka és Wolf Kati.

Negyedórára rá, a megnyitó helyszínéül szolgáló kávézóban már mikrofonnal a kezükben látjuk viszont az X-eket, akik éppen a hangosítást tesztelik. A rutinos Wolf Kati tartja össze a csapatot zeneileg, de érezhet valami disszonanciát, mert a színpadról három lépéssel a terem közepére pördül, és onnan hallgatja a többiek énekét, egyesével fülelve, melyik mikrofon szól jól, rosszul vagy sehogy. Mindenesetre már a próbaéneklések nagy tapsot váltanak ki a teremben gyülekező, a kávé, pogácsa, üdítő tengely mentén fogyasztó prominensekből és újságírókból.

Délben aztán az ABBAWORLD háziasszonya, Csepregi Éva vezeti föl a hivatalos megnyitót, udvarias szavakkal a színpadra szólítva a svéd nagykövetet. Cecilia Björner humoránál van, amikor elmondja, hogy az ABBAWORLD kiállítás mellett hazájuk időjárását is elhozták Magyarországra. Hosszasan ecseteli, hogy az együttes mekkora büszkeség Svédországnak, az ABBA-generáció tagjaként személyes élményeket is fölelevenít, köztük azt az izgalmas estét, amikor popcornt pattogtatva várták az ABBA előadását a brightoni eurovíziós dalfesztiválról, 1974-ben. A Waterloo-val meg is nyerték a versenyt a svédek, megalapozva máig sem lankadó népszerűségüket.

A diplomata után egy harminc körüli tag lép a színpadra. Magnus Danielsson, az ABBAWORLD producere nem nyújtja hosszúra beszédét, megköszöni a nagykövet asszonynak a részvételt, illetve a hazai szervezőknek, így az ETO Park tulajdonosának, Tarsoly Csabának és a Quaestor Zrt.-nek, valamint Brády Mártonnak és a Showtime Budapestnek a közreműködést, majd tolmácsolja az ABBA tagjainak üdvözlő szavait. Ezután az x-faktoros lányok-fiúk eléneklik a Mamma Miát és a Dancing Queent. A történelemben talán először hallunk ABBA -számokban beatboxot, köszönjük, Zsoltika!

Ezután a kiállítás helyszínére kalauzolnak minket, a bejárat előtt húzódó kordonnál gyülekezünk. Mellettünk Pintér Attila a Győri ETO focicsapatának edzője várakozik, de észrevesszük a tömegben Pálinger Katalint, az ETO világverő kéziseinek klasszis kapusát is.

ABBAWORLD - a mi világunk!

Végre bejutunk a tárlatra, hogy aztán gyorsan eltévedjünk az 1800 négyzetméteren, ahol egyébként félperceként egy X-Faktor-énekesbe botlunk. Mikor Szabó Mariann-nál afelől érdeklődünk, hogy föltarthatjuk-e egy-két kérdés erejéig, mosolyogva böki az arcunkba: "Próbáljátok ki!". Aztán jót dumálunk a karrierlehetőségekről - a múlt hétvégén öt fellépést tudott le az énekesnő -, és közösen értetlenkedünk azon, hogy a tévéműsorban miért nincs zenekar, miért fél-playback a show.

Mikor az ABBA-ról kérdezzük, fölcsillan Mariann szeme, elmeséli, hogy édesapja révén imádta meg a rockot, édesanyja révén meg a svéd slágergyáriakat. Szerinte Björn Ulvaeus és Benny Andersson remek számokat írtak, nem véletlenül dolgozták föl annyiszor a dalaikat - majd melegen figyelmünkbe ajánlja a Nils Landgren-féle funkys ABBA-adaptációkat.

Ha már a dalszerzésnél tartunk, a kiállításon berendeztek egy olyan szobát, amilyenben az ABBA számok születtek, olyan ereklyékkel találkozunk ott, mint Björn zongorája és Benny gitárja. Tovább kóvályogva egy interaktív terembe érünk, ahol egy színpadon az ABBA tagjává válhat az ember és elénekelheti a Dancing Queent és a Mamma Miát, vagy úgy tehet, mint Zsoltika, aki fergeteges beatbox szólóval támasztotta meg a régről jól ismert dallamokat.

Azonban nincs időnk sokáig hüledezni ezen, mert az alacsony srác colos kollégájába a szintén Non Stopos Holló Ákosba botlunk, aki kedvező fejleményekről számol be a az énekkar további lehetőségeivel kapcsolatban és elmondja a Koncertblognak, hogy ő maga is szereti az ABBA-t.

Később egy kvízgéphez sodródunk, ahol talán a zenekarért gyerekkora rajongó Wolf Kati is mosolygna eredményünkön, de kérdéseinkre készségesen válaszol. Megtudjuk tőle, hogy egy igényes popalbumot készítene, és azt is, hogy profi énekesként sem bánta meg, hogy versenyzett a tehetségkutatóban. Jó másfél óra bámészkodás után hagyjuk ott az ABBA -klipeket, -interjúkat, -koncertfelvételeket játszó kivetítőkkel teli kiállítást.

Profi, tartalmas kiállítás az ABBAWORLD, mindenképpen megéri Győrbe utazni azoknak is, akiknek nem jutott az öt kisorsolt párosjegyünkből.